Мелник – забележителностиза един уикенд

Мелник – най – малкият град в България, но толкова китен и красив. Всички знаем, че региона е известен със своето вино, пирамидите, Ванга и горещия си климат. Когато подготвях маршрута си , не знаех че има толкова забележителности в Мелник, които могат да се посетят. Много хора, които са посещавали Мелник са ми казвали, че града се разглежда за 2 часа и няма какво да се прави там. Но не е така. Две нощувки се оказаха малко, за всичко което искахме да видим. И сега ще ви разкажа подробно за моето приключение и основните забележителности в Мелник за един уикенд.

Местоположение

Град Мелник се намира на около 350 км от Пловдив и на около 180 км от София. Винаги ми се е виждал доста далеч от Пловдив и за това така и все отлагах пътуването си до там. Но покрай 6-ти септември и почивните дни, решихме че е идеалният момент за този регион. Мелнишкият край е известен с високите си температурни рекорди през летния сезон. Ако трябва да съм честна смятах, че и в началото на септември ще е така, но грешах. Особено вечер си беше доста студено за сезона.

Забележителности в Мелник

Когато пристигнахме в града, се настанихме в хотела си – хотел Славова крепост, за да си починем малко. Мястото го препоръчвам за отсядане в града. Много е приятно, чистичко и собствениците са любезни и доста ни помогнаха с информация за всички забележителности в Мелник. И въпреки, че програмата ни беше доста натоварена, успяхме да вместим почти всичко.

Кордопуловата къща

Построена е през 1754 г. и е най – голямата възрожденска къща на Балканския полуостров. Собствениците и са били известна гръцката фамилия Кордопулос. Основната цел на къщата е била да произвежда и да съхранява вино. Доста е интересно да се разходите из къщата, защото е запазена с цялото обзавеждане и наистина можете да се принесете в атмосферата. Под къщата има подземие, което представлява тунели, в които са се съхранявали бъчвите с вино. Най – голямата бъчва побира 12.5 тона вино. А цялата изба има капацитет между 250 и 300 тона. В къщата има и тайник, в който е търсел убежище Яне Сандански.

Болярската къща

Идеалното място, от което можете да посрещнете залеза. Гледката към града е невероятна, а къщата се намира в края на града. От нея са останали само останки, но дори и от тях може да си представите какви грандиозни размери е имала за онова време.

Манастир св. Богородица Спилеотиса

Пътят към него започва малко след Болярската къща. За да стигнете до манастира трябва да изкачите всички 300 стъпала. Да, знам. Звучат доста, но реално за 15 минути максимум ще стигнете до върха. Заслужава си катеренето, защото гледката към Мелник и пирамидите е прекрасна. А от там можете да продължите своята разходка към Замъка на деспот Слав. Ние не стигнахме до него, защото не разполагахме с много време, но можете да се върнете от тази пътека, без да се налага отново да слизате по всичките стъпала. Ще се озовете малко срещу музея на Виното.

Преход до Мелнишките пирамиди и Роженския манастир

До манастира може да се стигне и с кола, но гледките които ще видите по пътя, ако решите да направите като нас и да се разходите по пирамидите, повярвайте ми, заслужават си. Пътеката започва точно след Музея на виното. Завивате наляво и следвате табелите. Пътят е черен, на места е леко объркващо, но като цяло трябва да следвате коритото на реката. Точно в момента, когато мислете, че сте объркали пътя, ще намирате табели, които да ви показват, че се движите в правилна посока. На места се объркахме, но в крайна сметка намирахме правилната посока.

Съвети: Хубаво е да имате туристически обувки, защото на места е доста хлъзгаво. Никъде по пътеката няма чешма, така че се заредете с вода.

Като цяло не мога да кажа, че е много екстремна пътека, но на две три места има стръмни участъци с пропасти. На едно място има направено и дървено мостче, по което да се преминава. Гледките, които се откриват са наистина вдъхновяващи. Тези пирамиди са толкова по различни от която и да било част на България. Природата е много странно нещо – как в една такава малка държава като нашата, могат да се намерят толкова различни природни забележителности с места, които въобще не са типични за нашия регион.

Преходът

Общо преходът от Мелник до Роженския манастир е един час. Ако имате по-бързо темпо, може да ви отнеме и по-малко време. Но една препоръка от мен – насладете се. Мястото е вълшебно и не си заслужава да бързате. Седнете и се насладете на уникалността на природата, любувайте се на тишината и се заредете с енергия. Защото този регион е много силно енергиен и човек трябва да го почувства.

Роженският манастир е много красив. А дворчето му е много китно и цветно местенце. След дългата разходка, това тихо и спокойно кътче ни зареди отново с енергия, за да съберем сили за пътя наобратно.

Решихме да разнообразим пътя на връщане и да минем през село Рожен. То е на около 15 минути от манастира. Докато се слиза към селцето се минава покрай гроба на Яне Сандански, който е в дясно от пътя.

Седнахме да закусим в селото и да се заредим психически за похода, който трябваше да поемем за да се завърнем в Мелник. Разстоянието е около 6 км и се върви по шосето, което води от село Рожен до Мелник. Със сигурност не е толкова красиво и впечатляващо както Мелнишките пирамиди, но не съжалихме че се върнахме от там. Все пак видяхме и тази част на региона.

Натъкнахме се на тази гледка, докато вървяхме по пътя

Всички тези забележителности в Мелник са наистина впечатляващи и няма да имате време да скучаете, ако решите да ги посетите всички само за уикенд. Препоръчвам да останете в региона поне за две нощувки. Местата, които описах в тази статия могат да се съчетаят и в един ден. Има още няколко забележителности, за които ще ви споделя, но в продължението на статията ми.

А за какво ще ви разкажа във втората част от статията ми за региона:

• Рупите и баба Ванга – магията и тайната на силите и.
  • Самуилова крепост – великата армия
  • къщата на преподобна Стойна – зареждащо и свещено място
  • Вила Мелник – в региона на вината, няма как да не посетите най – доброто място, в което да опитате и разберете повече за „напитката на боговете“.

Мелник и региона подходящ ли е за хора с деца?

Отговорът ми е ДА. Само имайте в предвид, че ако решите да правите прехода до Роженски манастир от Мелник, има няколко стръмни участъка. Ако сте повече от един възрастен, смятам че можете да се справите, или ако детете все още може да бъде носено в раница – вземете я с вас. Всичко зависи от това дали вие бихте се чувствали добре. А и ако пътеката не ви хареса, винаги можете да се върнете.

Други предложения от мен за разходка за уикенд – Ловеч и региона.

(Visited 205 times, 1 visits today)